Småsteg - Tidlig læring og ferdighetstrening i barnehagen

Småsteg er et Steg for Steg-materiell for tidlig læring og ferdighetstrening i barnehagen. Det avløste det tidligere materiellet for barnehagen og ble utgitt i 2014. I 2019 kom en oppdatert utgave.

Navnet Småsteg er valgt for å fortelle at dette er et Steg for Steg materiell for barnehagen.  Steg er trinnene du må ta for å komme framover. Steg refererer også til trinn en kan klatre for å nå høyere. Barn i førskolealder er på vei både oppover og videre i sin utvikling. Utviklingen er rask og stegene er små, men hvert lite steg er et viktig ledd i utviklingen. Dette er en begivenhetsrik periode i barnas liv der de lærer mange nye ting på kort tid. Rammeplanen for barnehagen vektlegger målrettet og strukturert arbeid med barnas naturlige ønske og evne til å lære. Det barn lærer i barnehagen, danner grunnlaget for livslang læring.

Småsteg er et pedagogisk verktøy for barnehagen i arbeidet med å forberede barn på skolestart. Dette skjer gjennom positiv støtte og oppmuntring av barnas læring av ferdigheter som er viktige for at de skal lykkes i skolen og i livet. Småsteg er utformet for barn i alderen 4-5 år. Ved å arbeide med Småsteg, kan du forberede barna for skolen, bidra til livslang læring og hjelpe dem til å lykkes i samspill med andre.

Småsteg er inndelt i fem kapitler:

Ferdigheter som fremmer læring
Her lærer barna selvregulerende ferdigheter som å lytte, fokusere oppmerksomheten, bruke selvsnakk og være positivt selvhevdende.

Empati
Barna trener på å kjenne igjen og forstå egne og andres følelser, se ting fra andres perspektiv, viseomsorg og bry seg om andre.

Mestre følelser
Barna arbeider med å forstå sterke følelser, kjenne igjen sine egne sterke følelser og roe seg ned i situasjoner der det oppstår sterke følelser.

Vennskapsferdigheter og problemløsning
Her øver barna på å mestre sterke følelser før de løser problemer steg for steg. De øver også på å bruke problemløsningstrinnene for å få og beholde venner.

Overgang til skolen
Denne delen inneholder en repetisjon av ferdigheter og begreper barna har lært og gir noen tanker om hvordan ferdighetene kan hjelpe dem når de begynner på skolen. De lærer å mestre nye situasjoner, komme godt overens med andre og bli flinke til å lære nye ting.

Småsteg er satt sammen av 28 uketemaer med leksjoner som er selvinstruerende og enkle å arbeide med. Til hvert tema hører et situasjonsbilde. Teksten er samlet i et hefte. Materiellet inneholder mange morsomme sanger, leker og spill. Alt sammen egnet til å lære barna å mestre følelser, få venner og løse problemer. De korte øvelsene for hver ukedag omfatter hjernebyggingsleker og dukkespill. I tillegg inneholder pakken:

Veiledningshefte med instruksjon, hjernebyggingsleker, sangtekster, foreldrelenker og brev til hjemme ved oppstart i barnehagen, 30 fotokort i farger med forskjellige følelser, 3 fargeplakater i A3 med følelser, forskjellige positive måter å leke på og en metode til at falle i ro på, 4 lyttekort A3

Pakken inneholdt tidligere en USB-minnepenn med

  • situasjonsbildene til alle temaene i jpg-format,

  • foreldrelenker,

  • foreldrebrev på åtte språk med informasjon om Småsteg til foresatte ved start av arbeidet i klassen/gruppen

  • 17 sanger (lydfiler)

  • symboler til hjernebyggingslekene

    Dette er nå tilgjengelig for nedlasting fra hjemmesiden til Info Vest Forlag Småsteg (Barnehage 4-6 år) - Info Vest Forlag

Skolesteg - Ferdigheter for skolen og livet

Skolesteg er en ny utgave av Steg for Steg for 1. og 2. klassetrinn.

Skolesteg er et undervisningsopplegg for sosial og emosjonell læring. Skolesteg er basert på erfaring og forsking om hvilke ferdigheter barn trenger for å lykkes i skolen og i livet og hvordan de kan tilegne seg disse ferdighetene. Skolesteg er en ny utgave av Steg for Steg og bygger på den nyeste og mest aktuelle versjonen av Second Step som er utarbeidet av forskere og pedagoger i den ideelle organisasjonen Committee for Children i Seattle. Skolesteg er utviklet i samarbeid mellom eksperter fra Danmark, Norge og Sverige.

Skolesteg er godt forankret i de nye læreplanene, Kunnskapsløftet 2020 og kan være et godt bidrag til flere elementer som vektlegges i planen. Vi vil spesielt peke på det som står under ”Sosial læring og utvikling” i overordnet del: ”Skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen for øvrig.”

Skolesteg inneholder 25 temaer for 1. klassetrinn, fordelt på fire delområder og 22 temaer for 2. klassetrinn fordelt på de samme delområdene

  1. Ferdigheter for læring

  2. Empati

  3. Mestre følelser

  4. Problemløsning

Til hvert tema hører et situasjonsbilde som danner grunnlag for samtale med elevene. Temabeskrivelsen inneholder også forslag til illustrerende rollespill og leker og aktiviteter for trening av ferdigheter. Aktivitetene egner seg til fordeling gjennom en uke, med noen minutter hver dag. Dette er utførlig beskrevet i lærerveiledningen.

Undervisningspakken inneholdt tidligere en USB-minnepenn med

  • situasjonsbildene til alle temaene i jpg-format,

  • foreldrelenker,

  • foreldrebrev på åtte språk med informasjon om Skolesteg til foresatte ved start av arbeidet i klassen/gruppen

  • 7 sanger (lydfiler)

  • tekster og noter til sangene

  • materiell for vurdering av elevenes kompetanse (underveis og sluttvurdering)

    Dette kan nå lastes ned fra hjemmesiden til Info Vest Forlag AS Skolesteg (1. og 2. trinn) - Info Vest Forlag

Barna får best utbytte hvis materiellet brukes i sin helhet begge de første skoleårene. Materiellet finnes også i en versjon som kalles Småsteg, for 4 – 5 åringene i barnehagen.

Jeg & Vi

Jeg & Vi – følelser, empati og samspill er todelt – del én gir et teoretisk grunnlag og veiledning for materiellet. Del to er et praktisk læremateriell med flotte helsides fargebilder om følelser og ferdigheter til å snakke med barna om. Til hvert av de 20 bildene er det en veiledning med mål og språklige begreper, forslag til samtaler i samlingsstund, i lek og i hverdagssituasjoner.  
Alle bildene kan lastes ned gratis i A4 for å bruk på skjerm.

Sosial og emosjonell utvikling og læring starter i familien. Når barnet begynner i barnehagen, blir de voksne og de andre barna der viktige bidragsytere til utviklingen.

En god start i barnehagen har alt å si for at barna kan utvikle ferdigheter som hjelper dem å møte utfordringer de nærmeste årene og videre i livet.

Jeg & Vi er et strukturert materiell som kan være til hjelp i arbeidet med sosial og emosjonell læring i barnehagen.

Når barnehagen starter arbeidet med Jeg & Vi tidlig, lærer barna å kjenn igjen, sette ord på og forstå følelser hos seg selv og andre. Barna lærer om å få og å beholde venner og å kunne fortelle videre hva de trenger og vil ha. Innhold og metode samsvarer med Rammeplan for barnehager.

Jeg & Vi, er ment for de yngste barna. Det siste året i barnehagen, da de  fleste barna fyller fem år, og etter hvert er klare for skolestart, anbefaler vi å fortsette med Småsteg, Steg for Steg – tidlig læring og ferdighetstrening i barnehagen. Materialet bygger på samme teorigrunnlag som Jeg & Vi. Mange av metodene er like og det er kontinuitet i innholdet. Småsteg er skrevet med tanke på behovene til de eldste i barnehagen og tilpasset barnehagens arbeid med forberedelse til skolestart.

De flotte fargebildene om følelser og situasjoner er tegnet av Hanne Louise Nielsen.  Her er to eksempler: